Godzilla (jap. ゴジラ Gojira) – fikcyjny gigantyczny potwór z serii japońskich filmów science-fiction wyprodukowanych przez wytwórnię Toho. Prawdopodobnie jest to najsłynniejszy japoński filmowy potwór (kaijū) i jeden z najsłynniejszych filmowych potworów w całej historii kinematografii. Jest też jednym z najpowszechniej znanych wytworów japońskiej kultury masowej. Po raz pierwszy potwór pojawił się w filmie Gojira z 1954 r. (w Polsce wyświetlanym pod tytułem Godzilla - król potworów). W latach 1954-2004 pojawił się łącznie w 28 filmach wyprodukowanych przez wytwórnię Toho. W 1998 r. wytwórnia TriStar Pictures wyprodukowała film pod tytułem Godzilla, w założeniu remake filmu z 1954 r; jednak pojawiający się w filmie potwór znacznie różni się wyglądem i mocami od japońskiego oryginału - do tego stopnia, że wytwórnia Toho, aby podkreślić, że jest to potwór różny od Godzilli, zaczęła oficjalnie określać go mianem Zilla (ジラ, Jira). Oprócz występów filmowych, Godzilla pojawiał się też w japońskich serialach Zone Fighter i Godzilla Island, a także krótkim filmie Monster Planet of Godzilla, wyświetlanym w 1994 r. w parku rozrywki Sanrio Puroland; był też bohaterem dwóch amerykańskich seriali animowanych (z czego jeden, Godzilla: The Series, był kontynuacją filmu wytwórni TriStar, a występujący w nim potwór noszący imię Godzilli jest potomkiem potwora z tego właśnie filmu). Godzilla pojawił się też w kilku mangach oraz dwóch amerykańskich seriach komiksowych (jednej wydanej przez Marvel Comics w latach 70., drugiej wydanej przez Dark Horse Comics w latach 80. i 90.), a także w kilku amerykańskich powieściach wydanych przez wydawnictwo Random House. Na cześć tego potwora nazwany został triasowy teropod Gojirasaurus, a także rodzina skorupiaków z grupy łopatonogów - Godzilliidae, oraz dwa rodzaje należące do tej rodziny - Godzillius i Godzilliognomus. Godzilla w pierwotnych planach miał być gigantyczną ośmiornicą. Jednak Iwao Mori przekonał Ishirō Hondę, że lepsza będzie postać wielkiego jaszczura. Choć wygląd Godzilli zmieniał się z upływem lat, nieraz z filmu na film, podstawowy plan budowy jego ciała jest taki sam we wszystkich japońskich filmach. Godzilla przedstawiony jest w nich jako olbrzymi, pokryty ciemnoszarymi łuskami gad, poruszający się w pozycji wyprostowanej na dwóch tylnych kończynach, z silnymi kończynami przednimi, długim ogonem, ostrymi zębami i pazurami oraz kilkoma rzędami płyt kostnych na grzbiecie. Choć w różnych filmach podawano różne wytłumaczenia tego, skąd pochodzi, zawsze jest przedstawiany jako potwór z czasów prehistorycznych, a jego ataki na Japonię i niezwykłe moce, jakie posiada, są efektami użycia broni jądrowej. Również jego relacje z ludzkością zmieniały się, często z filmu na film. W filmie z 1954 r. Godzilla był przedstawiony jako śmiertelne zagrożenie dla ludzkości, zwłaszcza dla Japonii, której miasta atakuje i niszczy, zabijając przy tym wielu ludzi. Potwór był metaforą obawy Japończyków przed atakiem jądrowym – nadciągał ze wschodu, jak B-29, który zrzucił bombę atomową na Hiroshimę. Część późniejszych filmów (np. pierwsze filmy z serii Shōwa, czy Godzilla, Mothra i Król Ghidorah: Wielka bitwa potworów) również przedstawia Godzillę w ten sposób. W innych filmach potwór jest swego rodzaju antybohaterem, wciąż groźnym dla ludzi, lecz zarazem walczącym z innymi zagrażającymi ludzkości potworami. W ostatnich filmach z serii Shōwa Godzilla jest przedstawiony jeszcze inaczej - jako antropomorficzny superbohater, przyjaciel ludzkości i jej obrońca przed innymi potworami. Nazwa Gojira (Godzilla) jest zlepkiem japońskich słów oznaczających wieloryba (kujira) i goryla (gorilla). Natomiast wersja międzynarodowa to połączenie słów god oraz zilla, co ma oznaczać boskiego jaszczura. Plotka o tym, że było to przezwisko pracownika TOHO nigdy nie została potwierdzona, a i nie ma żadnych danych o takiej osobie. Przez bardzo długi czas jedną z najbardziej strzeżonych tajemnic Godzilli był dźwięk głosu potwora. Okazało się, że jest on stworzony za pomocą nasączonej w żywicy rękawicy, którą pocierano o struny kontrabasu. Źródłem pomysłu na głos godzilli był podobno dźwięk otwierania metalowej furtki prowadzącej do studia, w którym powstawał pierwszy film o legendarnym potworze.
Subskrybuj:
Komentarze do posta
(
Atom
)
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz